Tillsammans för en hållbar framtid

Hos oss på Värmdö Marknad är hållbarhet en naturlig del av vardagen. Tillsammans med våra butiker tar vi konkreta steg för att minska miljöpåverkan och skapa en mer hållbar framtid.

Med både vanliga laddare och snabbladdare på parkeringen gör vi det enkelt för dig som besökare att välja ett klimatsmart alternativ. Genom satsningar på energieffektivitet, återvinning, lokala initiativ och hållbara produkter vill vi skapa en handel som tar ansvar – idag och för kommande generationer.

Utforska våra insatser och inspireras av det arbete som görs i varje del av Värmdö Marknad.

Stora Coop

Klimat och energi är en viktig del av Coops hållbarhetsarbete. Stort fokus ligger på hållbar produktion, hållbara butiker och miljöanpassade transporter.

Coop har definierat fyra övergripande mål i syfte att minska klimatpåverkan från vår verksamhet. Dessa klimatmål blev i november 2021 godkända av organisationen bakom Science Based Targets. Science Based Targets är en metod för företag att definiera vetenskapligt baserade målsättningar i syfte att sänka sina växthusgasutsläpp. Målen sätts i enlighet med vad som enligt forskning krävs av respektive bransch för att världen tillsammans ska nå målet om max 1,5 graders uppvärmning. Coops klimatmål omfattar hela Coops verksamhet i Sverige, det vill säga butiker, lager, transporter och de produkter vi säljer.

Coops klimatmål

50 % minskning av utsläpp av växthusgaser från egen verksamhet.
I egen verksamhet omfattas el, värme och köldmedia i våra butiker, lager och kontor. All el ska även vara förnybar.
25 % minskning av utsläpp av växthusgaser från vår indirekta verksamhet.
Här inkluderas exempelvis transporter, avfall, tjänsteresor och reklamutskick.
67 % av våra leverantörer ska ha satt egna klimatmål i enlighet med Science Based Targets senast 2026.
25 % minskning av klimatpåverkan från maten vi säljer.
Detta mäter vi i kg koldioxidekvivalenter per kg produkt.
Basåret är 2019 och samtliga mål ska uppnås till 2026.

Varorna påverkar mest

Coops största miljöpåverkan kommer från produktionen av de varor som vi säljer. Upp till 98 procent av vårklimatpåverkan kommer från de livsmedel vi säljer och 2 procent kommer från Coops egen verksamhet såsom godstransport, köldmedia, elförbrukning, distribution och tjänsteresor.

Ur en kunds perspektiv så kommer cirka en fjärdedel av hushållens klimatpåverkan från maten. Därför vill Coop underlätta för konsumenterna så att alla kan handla på ett mer hållbart sätt. Bland annat därför lanserade vi hållbarhetsdeklarationen på livsmedel som visar produkternas hållbarhetsavtryck utifrån tio olika områden (varav klimat är ett).

Målet att minska klimatpåverkan från maten vi säljer med 25% till 2026 är ett väldigt ambitiöst mål som kräver stora omställningar i både vad vi äter och hur maten har producerats. Du som kund kan bidra mycket, bland annat genom att äta mer frukt och grönt, minska på köttet och minska matsvinnet.

Transporter med tåg

Våra varutransporter med tåg ersätter närmare 17 000 lastbilstransporter varje år.

Coop är den enda aktören i dagligvaruhandeln som transporterar en stor del av sina varor per med tåg. Från och med den 6 april 2020 ökar vi kapaciteten ännu mer.

Ytterligare 5 000 lastbilstransporter ersätts när tre tåg med 13 vagnar var nu rullar på spåren!

Redan 2009 började vi gå från lastbil till tåg, och totalt innebär tågtransporterna att vi varje år undviker närmare 17 000 lastbilstransporter, motsvarande utsläpp av koldioxid med 9 600 ton eller 20 procent av den klimatpåverkan vi mäter och rapporterar varje år.

Läs mer om hur Stora Coop arbetar med hållbarhet

Biltema

Världen kräver idag en annan slags konsumtion där fokusering ligger mer på användandet av produkter. Vi satsar därför på att erbjuda chansen att kunna laga bilen i stället för att köpa ny, kunna fixa poolen med enkla medel och erbjuder därför kvalitativa produkter för ett bättre pris. Samtidigt går vi ifrån slit och släng kulturen genom att inte följa trender som lockar kunden till onödiga köp såsom regelbundna utförsäljningar.

Vi värnar om miljön och för att visa att vi bryr oss startades 2018 ett projekt för att minska plasten, Plastjägarna. Projektet Plastjägarna går ut på att reducera den onödiga plasten i transport- och säljförpackningar. För att jobba djupare med projektet kommer Biltema nu att inte bara titta på plasten i förpackningar utan även andra material i hela produktsortimentet.

Nedan följer några punkter inom hållbarhet som Biltema kommer att arbeta aktivt med framåt för att företaget ska bli mer miljövänligt.

Läs mer om hur Biltema arbetar med hållbarhet

City Gross

På City Gross lägger vi ett stort fokus på hållbarhetsfrågorna och vi arbetar ständigt med att värna om människorna och naturen i den, både i ett lokalt och i ett globalt perspektiv. Helt nöjda med vårt hållbarhetsarbete blir vi aldrig, utan vi måste ständigt utmana oss själva att öka takten.

Vi verkar I en bransch där det finns mycket kvar att göra på hållbarhetsfronten. Det vi gör idag påverkar hur det går imorgon, om ett år och framåt. De avtryck vi gör i omvärlden påverkar hur samhället utvecklas ännu längre fram. Vår ambition är att dessa avtryck ska vara så begränsade det bara går, för att såväl verksamheten som samhället ska hålla för kommande generationer.

Läs mer om hur City Gross arbetar med hållbarhet

Mio

Det sitter djupt präntat i Mios kultur att Mio ska vara det goda företaget. Hållbarhetsarbetet inom Mio syftar därmed till att säkerställa långsiktig lönsamhet genom att ta ansvar för den påverkan på människa och miljö som hela Mios värdekedja innebär. Mio antog 2011 en hållbarhetspolicy och uppförandekod som formulerar de hållbarhetskrav vi har på oss själva samt de krav som vi ställer på våra affärspartners. Policyn och uppförandekoden omfattar såväl arbetsmiljö, arbetsrätt, mänskliga rättigheter, miljöpåverkan, djurskydd som antikorruption.

Målen i vårt fokus
Mio arbetar med FN:s globala hållbarhetsmål, Agenda 2030, och har kartlagt vilka av de globala målen som är väsentliga för Mios verksamhet. De åtta utvalda hållbarhetsmålen är de mål som bedöms vara betydande utifrån de risker Mio identifierat i varje steg i värdekedjan och som Mio har möjlighet att påverka.

En del av Mio-kulturen är den entreprenörsanda som genomsyrar allt vi gör. För att tydliggöra vad vi faktiskt gör har vi delat upp hållbarhetsarbetet i tre fokusområden. Dessa områden är hållbart sortiment, hållbara värdekedjor, samt hållbara medarbetare. Vill du lära dig mer om hur Mio tar ansvar för den påverkan vi har på människa och miljö? Kolla gärna in årets hållbarhetsrapport, som flödar av inspirerande och härliga exempel på vad vi på Mio gör tillsammans för att vara det goda företaget och bidra till FN:s globala hållbarhetsmål.

Läs mer om hur Mio arbetar med hållbarhet

Kronans Apotek

Hållbar utveckling är grunden för hela vår verksamhetsstrategi. Vårt syfte är ”En värld som mår bra” – vi vill hjälpa människor att leva ett hälsosamt liv. Det är vår kompass som guidar oss i den dagliga verksamheten och i all utveckling. Vi strävar efter hållbara produkter, tjänster och samarbeten – alltid med hälsa i fokus.

Hållbarhetsområden
Kronans Apoteks hållbarhetsarbete är starkt länkat till vårt syfte att hjälpa människor leva ett hälsosamt liv. Vi stödjer FN:s globala hållbarhetsmål och bidrar till hälsa och välmående – både för samhället, våra medarbetare och miljön.

Läs mer om hur Kronans Apoteket arbetar med hållbarhet

Jysk

På JYSK anser vi att hållbarhet ska vara för alla. Det är en central del av vårt åtagande gentemot våra kunder,
anställda och planeten. Vi strävar efter att göra hållbarhet tillgängligt och prisvärt. För att vägleda oss på
vår resa har vi lanserat vår nya hållbarhetsstrategi:

Ett fantastiskt erbjudande för generationer

Som en del av vår hållbarhetsstrategi har JYSK åtagit sig att följa Science Based Targets initiative (SBTi), med 2022
som basår, för att begränsa den globala uppvärmningen i linje med Parisavtalet. Vi tror att våra mål kommer att driva
meningsfull förändring på vår arbetsplats, i vår värdekedja och i våra kunderbjudanden.

Vår strategi fokuserar på de områden som kommer ha störst påverkan på hela vår verksamhet, inklusive men inte begränsat
till klimatinsatser och social förändring för våra egen arbetskraft och värdekedja. Vi tror att transperans kring våra
pågående insatser är viktigt och vi strävar efter att säkra öppenhet kring processen.

Ett fantastiskt erbjudande för generationer bygger på två pelare:

Ett fantastiskt erbjudande: För oss betyder ett fantastiskt erbjudande inte bara produkter till prispunkter som ger mycket
för pengarna utan också produkter där hållbarhet beaktas – från inköp av råvaror till produktion, förpackning och transport.

För generationer: När vi säger för generationer menar vi specifikt att ta ansvar för den sociala och miljömässiga påverkan vi har,
för både nuvarande och kommande generationer. Detta engagemang för våra kunder, anställda, samhället i stort och miljön är en viktig
del av hur vi arbetar för att säkerställa en bättre värld för de generationer som kommer efter oss.

Vi har identifierat fem nyckelområden där vi kan adressera de mest betydande effekterna, riskerna och möjligheterna:

Klimatåtgärder
Ansvarsfull värdekedja
Pålitliga kvalitetsprodukter
Attraktiv och inkluderande arbetsplats
Transparens för data

Läs mer om hur Jysk arbetar med hållbarhet

Nordic Wellness

Den påverkan vi har på människor är så betydande att vi valt att prioritera den sociala hållbarheten högt. Vår kärnverksamhet bidrar till en hållbar utveckling genom att förbättra folkhälsan. Vi brinner för att människor i alla åldrar runt om i landet ska hitta träningsformer som passar dem. Vi erbjuder träning som motiverar medlemmar att komma tillbaka till oss dag efter dag så att de får långsiktiga effekter av sin träning. För många erbjuder vi också en viktig gemenskap som stärker det psykiska välbefinnandet ytterligare. Vi är inte bara stolta över vår viktiga roll i att bidra till folkhälsan utan vi ser också att vi bidrar till arbetsmarknaden.
Vi är inte bara stolta över vår viktiga roll i att bidra till folkhälsan utan vi ser också att vi bidrar till arbetsmarknaden. Vi erbjuder unga människor chansen till sitt första jobb och kanske till och med en första chefsposition. Vi kan ge unga människor möjligheten att utvecklas inom en växande bransch. Vårt samhällsengagemang innebär även att vi kan vara med och minska arbetslöshet för olika grupper i samhället. Vi välkomnar bland annat personer med lönebidrag och lärlingar via Samhall.

Vi har också ett strategiskt arbete för att minska vår påverkan på miljö och klimat. Vi jobbar aktivt för att minska energianvändningen och planerar transporter av produkter på ett sätt som minimerar utsläpp.

Läs mer om hur Nordic Wellness arbetar med hållbarhet

Lager 157


ALL konsumtion skapar ett miljöavtryck.
Det mest miljövänliga är att använda de kläder och prylar du redan har.
Även all användning skapar avtryck. Använd och vårda klokt.


GREAT BASIC FOR ALL PEOPLE.
Vi tar fram KVALITATIVA, RELEVANTA BASPRODUKTER för användning i vardagen.
Produkter som modemässigt och kvalitetsmässigt håller länge och går att använda många gånger.

På detta sätt minskar vi ”MILJÖPÅVERKAN PER ANVÄNDNING”.

I vår produktion strävar vi efter social hållbarhet och miljömässig medvetenhet.
Vi följer regler och förordningar i respektive land och betalar lokala skatter.
Vi strävar efter att bidra till en positiv samhällsutveckling.

Vi vill skapa förutsättningar för alla människor att göra goda konsumtionsval inom mode.

Vi demokratiserar modebranschen.

Läs mer om hur Lager 157 arbetar med hållbarhet